Dialoguri cu elevii. Să ne înveselim!

Dialoguri cu elevii. Să ne înveselim!

 

Lucrul cu copiii poate aduce mari satisfacții sufletești. Pe parcursul lecțiilor pe care le-am făcut de-a lungul timpului mi-a plăcut să comunic cât mai natural cu elevii mei și, câteodată, să încerc să intru în lumea lor, punându-le la încercare creativitatea. Am fost curios să aflu ce explicații pot da copiii unor lucruri a căror semnificație nu o pot cuprinde încă. Răspunsurile pe care le-am primit m-au amuzat de fiecare dată și m-au făcut să reflectez cu mirare la frumusețea și la inteligența care se găsesc în noi de la vârste deosebit de fragede. Probabil că cea mai mare înțelepciune este cea a copiilor…

 

Profesor: azi vom face “Oda bucuriei”. Știi ce e aia o odă?

Elev: nu știu, poate data viitoare…

(clasa a III-a, 9 ani)

 

 

Profesor: ce faci tu acasă în timpul liber?

Elev: legat de chitară?

Profesor: da

Elev: am repetat două melodii

Profesor: …

Elev: sau stai puțin…cred că am visat…

(clasa a II-a, 8 ani)

 

Elev: ce este acest semn de la sfârșit?

Profesor: înseamnă că mai repeți o dată.

Elev:..îmi pare rău că am întrebat..

Profesor: cum așa?

Elev: adică îmi pare într-un fel rău și de nicio culoare bine.

(clasa I,  7 ani)

 

Profesor: stai așa, ți-am zis eu să începi să cânți?

Elev: nu, dar așa îmi zice instinctul

Profesor: păi foarte bine, dar să-ți zică să cânți și corect.

Elev: nu, știi ce-mi zice mie instinctul?

Profesor: ce anume?

Elev: JOACĂ, JOACĂ, JOACĂ!

(clasa a II-a, 8 ani)

Profesor: nu mai ciupi măi coarda a doua!! (după 5-6 atenționări de același fel)

Elev: of…perfecționistule!

(clasa a II, 8 ani)

 

 

Profesor: spune-mi sincer de câte ori ai deschis acest caiet?

Elev: cam de 5-6 ori

Profesor: deci, având în vedere că facem chitară de 5-6 luni. înseamnă că l-ai deschis o dată pe lună.

Elev: nu m-am gândit așa..

(clasa a II-a, 8 ani)

 

Elev: (strănută într-o parte, ținând în continuare chitara în mână).

Profesor: …

Elev: a trebuit să-mi sacrific cămașa!

(clasa a III-a, 9 ani)

 

 

Profesor: (explicarea unui aspect teoretic)

Codițele notelor se scriu fie în jos, până la sunetul “si” de pe portativ, fie în sus, de la sunetul “si” încolo! Ai înțeles?

Elev: da!

Profesor: sigur?

Elev: da!

Profesor: și sunetul “si” cum îl scriem?

Elev: cu codița pe diagonală!

(clasa I, 7 ani)

Profesor: (același subiect, altă “perspectivă”) La notele cu codița în sus, scrii codița pe partea dreapta, iar la notele cu codița în jos, scrii codița pe partea stângă! Uite așa..(exemplificare pe caiet). E totul clar?

Elev: da, am înțeles!

Profesor: Bun, ia să vedem. Dacă ai o notă cu codița în sus, pe ce parte scrii codița?

Elev: pe partea “jos”!

(clasa a II-a, 8 ani)

 

 

Elev: (neatent, agitat, cântă alte note)

Profesor: stop!! Ce faci?…cânti numai pe lângă..

Elev: aa..așa e…trebuie doar să-i dau un nume!

(clasa I, 7 ani)

 

Profesor: (intonând notele pe care le cântă elevul la chitară)

Elev: te rog!..

(clasa a III-a, 9 ani)

 

 

Elev: (înainte de masa de prânz) Gataaa! Am cântat.

Profesor: Știi vorba aceea: cine nu-i gata îl iau cu lopata și mănâncă toată..?

Elev: …supa?

(clasa a III-a, 9 ani)

Elev: azi cât stăm, mai puțin sau mai mult?

Profesor: păi tu cum vrei să stăm?

Elev: eu vreau puțin…mai…mult!

(grupa mijlocie, 4 ani și 8 luni)

 

 

Elev: știi că mâine e ziua mea?

Profesor: da, bravo, câți ani faci?

Elev: 5 ani

Profesor: bravo, înseamnă că ai 5 ani pe Pământ

Elev: da

Profesor: dar înainte să vii pe Pământ unde erai?

Elev: eram ascuns în cer.

(5 ani, grupa mijlocie)

 

Profesor: (profesorul scrie în caiet nou) 

Elev: și când o să terminăm cu caietul ăsta?

Profesor: păi când o să-l scriem tot

Elev: păi atunci trebuie să mai șterg din el…

(clasa I, 7 ani)

 

Elev: azi nu pot să fiu atent

Profesor: de ce?

Elev: m-a trezit sora mea devreme dimineața și ieri seara m-am culcat târziu

Profesor: păi și ce dacă?

Elev: păi nu am apucat să-mi fac somnul de frumusețe.

(Clasa a III-a, 9 ani)

 

Profesor: Ia uite, au adus încă un coș de gunoi în clasă

Elev: da, am văzut

Profesor: păi de ce?

Elev: ca să aruncăm notele în el

(clasa a V-a, 11 ani)

 

Profesor: (cântând versurile melodiei „Melc, melc”, în timp ce elevul cântă melodia la chitara pe note).

Melc, melc, codobelc

Scoate coarne bourești

Și te du la baltă

Și bea apă…?

Elev: …plată?

(clasa I, 7 ani)

 

Profesor: Hai mai repede să terminăm măcar un portativ zic eu

Elev: zici tu!…

(clasa a V-a, 11 ani)

 

 

Elev: am repetat “Kalinka”!

Profesor: bravo, la “Kalinka” știi că trebuie să accelerezi

Elev: accelerez, doar să nu mă prindă radarul.

(clasa a II-a, 8 ani)

 

Profesor: cu cine semeni tu așa agitat? 

Elev: cu Marele Agitat, cățelul meu.

(clasa I, 7 ani)

 

 

 

 

Profesor: “Now, let’ s play!” Știi ce înseamnă?

Elev: „Hai cântă” sau „hai joacă-te”

Profesor: și în cazul de față?

Elev: Hai joacă-te

(clasa a IV-a, 9 ani)

Profesor: acum pui degetul 2, apoi 3, 2

Elev: 112!

(clasa a V-a, 11 ani)

 

 

Profesor: în vară va fi un concurs de chitară. Vrei să vii?

Elev: nu cred că voi putea să vin

Profesor: de ce?

Elev: pentru că voi fi ocupat

Profesor: cu ce?

Elev: cu vacanța!

(clasa a II-a, 8 ani)